Några recensioner av min konst jag fått under åren.

Pelle Angvert är den konstnär som gjort den mest spännande resan under de år jag recenserat konst i Jämtland.
Han började som enormt skicklig konstnär med specialitet att fotorealistiskt avbilda bilar, motorcyklar och människor. Den utställning som hade vernissage på Härke konstcentrum i lördags är något helt annat. Måleriet är stort och abstrakt. Men i det abstrakta finns ändå saker att upptäcka och att läsa in. Där finns diffusa rumsliga miljöer, byggnader, ja en bil är rätt tydlig samt väldigt spännande ljus och mörker. Det leder till att man många gånger kan stanna upp och i det abstrakta kan man läsa in hela historier och miljöer. Det är ett oljemåleri på duk. Men oljan får gärna rinna och flyta ut och ytorna behandlas ibland väldigt tufft.
Det här är ett poetiskt skapande som på något sätt tar tag i en hel del stora frågor. Här finns inga lösningar men måleriet skapar stämningar och minner om något större. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att inte bli gripen av flera av dessa målningar.

Christer B. Jarlås, Östersundsposten 2012 02 14

Det är inget fjäsk för publiken. Varken på Härke eller på Ahlbergshallen. Lördagens vernissager i Östersund är varandra mycket olika men ett har de gemensamt, allvaret. Det är två konstnärer av olika kön, olika generationer och med olika yrkes- och studiebakgrund men som delar den starka viljan att hitta och gå sin egen väg långt borta från all inställsamhet. Låter det tråkigt – nej inte alls, allvar är roligt.

Pelle Angvert som ställer ut på Härke konstcentrum är den äldre av de två och den som målat i årtionden. Han har gjort en tvär gir i sitt bildskapande de allra senaste åren och lämnat ett fotorealistiskt återgivande av människor, djur och natur och övergått till abstrakt måleri med kniv och isskrapa. Vägen har bland annat gått via Östersunds konstskola. Nu ställer han ut ett tjugotal verk på Härke.
Några av bilderna är ljusa och lätta i färgskalan, som ”Våris” och den lysande ”-68″, en av konstnärens egna favoriter. Den går i gult-ljusbrunt-grönt och när han berättar att han inspirerats av ett vardagsrum i barndomen på 60-talet … javisst, parkettgolvets blänk, ljusa textilier, teak, allt finns där fastän det bara är ett diffust fönster som anger rummets former.
De flesta dukarna har en mörkare ton, ibland med stiliserade rumsliga element och i någon bild ser jag industrimiljö, rätt eller fel.
Det känns som om Pelle Angvert för en viss kamp med sig själv för att våga lämna det figurativa, han vill, men vill samtidigt ha kvar någonting att orientera efter. Fönstret i den ovan nämnda bilden, en bil i en bild, två mänskliga figurer i en annan bild, några rundade fjäll i en i övrigt formmässigt ganska geometrisk bild.
Jag tycker att hans uttryck är starkare och ger längre eftersmak, när han släppt taget och låter sig och oss se vad vi vill i verk som ”Resan” och ”Flow”. Pelle Angvert målar med vattenbaserad oljefärg på duk och med en (snabbtorkande) akryl-grund.

Lisa Hansson, Länstidningen Östersund 2012 02 14

2006 Arctura 2 ggr, Östersund. 2007 – 11
Konsthyllan, OSD:  5 ggr (separatutställning 3 ggr).
Östersund 2008 Galleri Reneé, Östersund.
2010 Härke konstcentrum, Östersund.
2011 Vänermuséet, Linköping.
2011 Utomhusutst/projekt innergården.
2011 Härke konstcentrum 2 ggr
2012 Haines, Alaska.
2012 Vetlanda konstförening.
2012 Härke konstcentrum.
2012 Blå huset, Värnamo.
2013 Mono galleri, Östersund.
2014 Mono galleri, Östersund.
2014 Vitkovsky Fine Art, San Fransisco